Terug in de tijd……..

Zoals u op onze website heeft kunnen lezen, bestaat Esbi al vanaf 1969. Ruim 45 jaar oud is ons bedrijf en wat is er in de loop van de jaren ontzettend veel veranderd! Zelf werk ik sinds 1986 bij Esbi. De eerste jaren werden de facturen nog getypt op een (elektrische) typemachine en werd de boekhouding schriftelijk d.m.v. een doorslagsysteem gevoerd. Tegenwoordig gebeurt alles met de computer.   Ook de productiemethode van reclame uitingen is heel erg veranderd. Vroeger werden alle letters en logo’s boven de 10 cm handmatig uitgesneden m.b.v. mallen (van 3 mm pvc of polystyreen), die we in verschillende maten hadden liggen. De productiemedewerkers moesten de teksten op de juiste manier spatiëren om de gewenste lengte te krijgen. Letters kleiner dan 10 cm bestelden wij bij een bedrijf in Epe. Dagelijks kreeg ik werktekeningen van de verkoopafdeling en bestelde ik de letters in de juiste maten, lettertypes en kleuren. En natuurlijk niet via een e-mailbericht, maar ik maakte gebruik van een telex. In 1987 kochten we onze eigen snijcomputer en konden we zelf alle teksten en symbolen uitsnijden. Een reclamebord werd gemaakt door het hout eerst in de gewenste kleur te lakken. Vervolgens werd er booklon op het bord geplakt, daarna werd de mal erop gelegd en werd deze mal met een mesje uitgesneden en tenslotte ingerold met verf. Het booklon werd dan verwijderd en je reclamebord was klaar! Wilde je een afbeelding op je bord dan kwam onze Artist Impression-afdeling in actie. In de jaren 80 en 90 waren er 5 medewerkers werkzaam op deze afdeling. De afbeelding werd d.m.v. een episcoop (soort diaprojector waar je een tekening in kon doen en uitvergroten) op de muur geprojecteerd en werd dan opgetekend en ingerold met lak.

Ook het beletteren van auto’s gaat tegenwoordig op een andere manier. Mijn oud collega Klaas de Winter, die tijdens het schrijven van dit blog even op de koffie kwam, vertelde het volgende: “Ik had de teksten die op de auto’s moesten komen op papier, deze radeerde ik uit en vulde ik met blauw of wit poeder. Daarna schilderde ik met een penseel de teksten in. Een paar jaar geleden heb ik dit op deze manier nog 1x gedaan op verzoek van een klant die een nostalgische autobelettering wilde. Voor auto- en ook vloerbeletteringen gebruikte ik ook vaak een smetlijn. Hiermee kon ik heel makkelijke rechte lijnen trekken. Ook hier gebruikte ik dan blauw of wit poeder voor.”

Hoewel ambachtelijk handwerk nog steeds door ons wordt verricht, wordt voor de productie van de meeste reclame uitingen nu gebruikgemaakt van ons moderne machinepark. Wij beschikken o.a. over snelle, nauwkeurige snijplotters, diverse fullcolour printers, lasmachines en een lamineermachine. In onze blog van 23-01-2015 kunt u meer informatie vinden over onze fullcolour printer die haarscherpe afbeeldingen print! Verf wordt nog maar zelden gebruikt! Wilt u eens komen kijken hoe we nu onze producten maken? Kom gerust langs! Maak een afspraak via 0184-698 698. Wij hopen u snel te zien!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *